Tekstvak:

 

Poedercoaten en moffelen

De voordelen van poedercoatings in vergelijking met conventionele natte lakken zijn inmiddels genoegzaam bekend. Een poederlaklaat heeft een zeer hoge kwaliteit. De hardheid, de hechtings– eigenschappen, de plooibaarheid, de bestendigheid tegen weersinvloeden en zonlicht, de corrosiebestendigheid, de temperatuurbestendigheid, de bestendigheid tegen chemicaliën en de esthetische eigenschappen staan in vergelijking met natte lakken op een zeer hoog niveau.

Een poederlak verenigt al deze eigenschappen in zich, terwijl een natlak over het algemeen gekozen wordt in functie van één bepaalde eigenschap waaraan men prioriteit hecht.

Met een poederlak kan in één arbeidsgang een laagdikte van 40 tot 120 micron worden aangebracht (de standaard laagdikte is 60 tot 80 micron). Om dezelfde kwaliteit te bekomen met een conventionele natlak zijn 3 tot 6 lagen nodig.

Een poederlak geeft een betere kantendekking en een betere dekking op moeilijk bereikbare plaatsen (omdat de coating elektrostatisch wordt aangebracht). Zowel het grondstoffenverbruik als het energieverbruik zijn lager dan bij een natlak. En tenslotte is een poederlak milieuvriendelijker, omdat er geen oplos– en verdunningsmiddelen worden gebruikt, en er ook geen afvalwater noch luchtverontreiniging ontstaat.

Een poedercoating kan worden aangebracht op de meeste metalen: ijzer, staal, verzinkt staal, aluminium, geanodiseerd aluminium enz.

Poedercoatings zijn meestal op basis van polyester, epoxy of epoxy-polyester. Polyester is heel UV-bestendig (verkleurt niet onder invloed van zonlicht), en weerstaat erg goed aan weersinvloeden. Epoxy is veel minder UV-bestendig, maar is dan weer beter bestand tegen de inwerking van een groot aantal chemicaliën.

Voordat producten gepoedercoat worden, ondergaan ze een voorbehandeling. De onderdelen worden standaard gereinigd en ontvet, en vervolgens wordt er een conversielaag aangebracht. Met het aanbrengen van de conversielaag verbetert men de hechting van de lak, en bekomt men een betere corrosiebescherming.

Traditioneel koos men voor ijzerfosfatering of zinkfosfatering als conversielaag op ijzer en staal, en voor chromatering op aluminium en zink. Om milieuredenen komen deze fosfateringen en chromateringen meer en meer onder druk. Er komen bij deze processen immers fosfaat, chroom en zink in het afvalwater terecht.

Sedert enkele jaren werken wij met een nieuw product van Henkel, genaamd “Bonderite”. Het verenigt de voordelen van ijzerfosfatering, zinkfosfatering en chromatering, zodat het Multi-inzetbaar is voor bijna alle metalen. Op gebied van hechting en corrosiebescherming geeft het betere resultaten. En het bevat geen gevaarlijke stoffen en geen giftige zware metalen. Als hoofdcomponent bevat Bonderite nanodeeltjes zirkonium.

Andere mogelijke voorbehandelingen (mits meerprijs) zijn stralen, metalliseren, aanbrengen van een primer, of elektrolytisch verzinken. In dit laatste geval (verzinken plus poedercoaten) spreekt men van duplex coaten. Deze behandeling biedt een extreem hoge  corrosiebestendigheid voor ijzer en staal.

Na het poedercoaten van de onderdelen wordt de lak gemoffeld (= gebakken) op een temperatuur van 200 °C, voor een optimale kwaliteit en een optimale hechting.

Poedercoaten heeft belangrijke voordelen t.o.v. de meer klassieke lakprocessen. Er worden geen oplosmiddelen of chemische additieven gebruikt. Overtollig poeder (poeder dat naast het werkstuk wordt gespoten) is volledig herbruikbaar. Poedercoating geeft een veel betere bescherming tegen corrosie dan eender welke andere verf– of laktechniek. Poedercoating geeft de best mogelijke bescherming tegen weersinvloeden en zonsinvloeden.  Poedercoatings bevatten geen zware metalen zoals  loodwit, chromaatgeel, cobalt, mangaan enz.

 

 

Toepassingen

Automobiel

Onderdelen voor de bouw

Interieuronderdelen

Restauratie van fietsen, bromfietsen, motorfietsen, auto-onderdelen, jukeboxen, …

Bouw– en meubelbeslag

Plaatwerk, perswerk

Lasconstructies

Velgen en wielen

Hekwerk, poorten, sierpoorten

Machine onderdelen

Tuinmeubilair

Radiatoren en convectoren