Tekstvak:

 

Elektrolytisch verzinken of galvaniseren

Inleiding: wat is elektrolytisch verzinken?

Elektrolytisch verzinken of galvaniseren is een procedé waarbij door middel van elektrolyse zink wordt aangebracht op staal in relatief dunne lagen (5 tot 25 micron). Dat kan zowel gebeuren in hangbaden voor iets grotere onderdelen, als in trommels voor kleine onderdelen. Met zink kiest u voor een relatief goedkope oppervlaktebescherming. Elektrolytisch verzinken wordt voornamelijk toegepast om staal te beschermen tegen corrosie, want als onedel metaal offert zink zich op om stalen onderdelen te beschermen tegen roest. Maar ook omwille van decoratieve redenen kan voor elektrolytisch verzinken worden gekozen, want het eindresultaat bij elektrolytisch verzinken is een mooi glanzende metaallaag.

Verkeerdelijk wordt de benaming “galvaniseren” ook wel gebruikt voor warm verzinken (of volbad—verzinken, of thermisch verzinken). Dat is een techniek waarbij een metalen onderdeel wordt ondergedompeld in een bad met gesmolten zink bij een temperatuur van ca. 450 °C.

Elektrolytisch verzinken of galvaniseren daarentegen is een (koud) elektrolytisch proces, waarbij een relatief dunne laag kan worden aangebracht in vrij nauwkeurig te sturen laagdiktes. Omdat het koud gebeurt, kan geen vervorming optreden van het basismateriaal. En omdat een relatief dunne laag kan worden aangebracht, kunnen problemen met maattoleranties of met schroefdraadpassingen worden vermeden.

Passiveermethoden en corrosiebescherming

Als zink wordt blootgesteld aan de atmosfeer, dan wordt het mat. Maar door geschikte passiveermethoden behoudt het zink lang zijn glans en zijn decoratief effect.

De gewone blauwe passivering (op basis van driewaardig chroom) geeft een mooi glanzend en blauwachtig uitzicht. Ze is vooral geschikt voor binnentoepassingen want de corrosiebestendigheid is beperkt.

De gele passivering (of bichromatering) wordt omwille van milieuredenen niet langer toegepast. Ze bevat het giftige en milieuschadelijke zeswaardig chroom.

Als alternatief voor de gele passivering bieden wij de zogenaamde “dikke laag passivering” aan. Ze is vrij van het giftige zeswaardig chroom. Qua uitzicht komt ze overeen met de gewone blauwe passivering (iets geliger van kleur), maar de “dikke laag passivering” biedt een veel betere corrosiebescherming (zelfs veel beter dan de oude gele passivering).

Om de corrosieweerstand te maximaliseren, kan er na de dikke laag passivering nog een verzegeling (of seal) worden aangebracht. Dat zorgt voor een verdrievoudiging van de corrosiebestendigheid.

Als het qua corrosiebestendigheid nog beter moet, dan is duplex coaten (elektrolytisch verzinken + poedercoaten) een ideale oplossing.

 

Toepassingen

Automobiel

Onderdelen voor de bouw

Interieuronderdelen

Restauratie van fietsen, bromfietsen, motorfietsen, auto-onderdelen, jukeboxen, …

Bouw– en meubelbeslag

Bouten, moeren, schroeven,nagels, spijkers …

Draai– en decolleteerwerk

Plaatwerk, perswerk

Lasconstructies

Maximum afmetingen

L x B x H = 1200 x 1000 x 400 mm

Max. 80 kg per onderdeel